Violenta din desenele animate. Ce-aveti cu ea?


Tom si Jerry cu pistoale. Cu ce e un pistol mai bun
decat armele din desenele contemporane?

Ma enervez acu. Iar se aduce in discutie problema desenelor animate violente. Ca acum traim in epoca violentei. Desenele copilariei noastre nu erau deloooooc violente… Ba da! Erau. Newsflash pentru puritani. Desenele animate au fost mereu violente.

Sa urmarim cateva minute cu Road Runner:

Da? Da? Coiotul incearca sa-l striveasca pe speedy strut cu un bolovan. Dar asta e o chestie benigna, nu? Nu, nu este. E entertainment clasic pentru copii. Insa doamna Cristina Pocora, deputat PNL, crede ca desenele animate au devenit prea violente. Ea a declarat că toţi copiii români au nevoie de desene animate cu personaje-eroi care nu promovează violenţa. Deci desene animate cu eroi care ajuta batranele sa treaca strada? Desene animate cu copii care papa tot din farfurie si mai cer o portie de legume? Sau ce fel de desene animate? Genul care ar plictisi copiii pan’ la lacrimi?

Nu vreau ca nimeni sa ma inteleaga gresit. 1. Nu sunt violenta. Sunt o hippioata. Sunt toleranta. Sunt deschisa la minte. Punctul urmator. 2. Daca eu m-am uitat la asemenea desene (si multe altele) si am crescut destul de OK, zic eu, atunci cum m-au influentat desenele in rau? Am incercat sa o strivesc pe sor-mea sau pe colegii mei de joaca cu un bolovan? Cred ca raspunsul e de la sine inteles.

Nu sunt neaparat de partea desenelor animate si a violentei lor care le ridica unora parul in cap. Nu iau nicio parte. Dar nu vreau ca lumea sa mai piarda timp cu asemenea constatari. Deputatii au bigger fish to fry, ca sa zic asa. Si doar n-or vrea sa interzica Tom si Jerry. Care abunda in obiecte ascutite, chibrituri aprinse, bombe si pusti. Desigur, pustile sunt simpatice in desene. Daca-ti bagi degetul pe teava lor, explodeaza si fata ti se face neagra. Nu patesti nimic.

Dar sa iau in considerare si alte cazuri.

Popeye the Sailor Man. Care ma invata  sa-mi mananc spanacul, ca o sa cresc mare si puternica. (Teapa! Urasc spanacul pana in ziua de azi). Dar ce facea Popeye cu puterea oferita de spanac? E, ii tragea cateva scatoalce & pumni lui Bluto, care incerca in mod constant s-o violeze (da, oameni buni, o agresa fizic si sexual) pe Olive Oyl.

Desenul meu preferat din copilarie este Piratii apei negre. Iubeam serialul ala si eroii chiar erau interesanti. Era tipa care se putea conecta la puterea Pamantului pentru a se apara de cei care controlau apa intunecata. Dar “violenta” de acolo era mult mai inspaimantatoare, pentru ca, atunci cand te atingea apa intunecata (o combinatie de smoala si petrol, asta-mi inspira acum), nu mai existai. Iti fura sufletul si anii din viata. Asta e ceva ingrozitor. Dar e, in acelasi timp, si o metafora minunata legata de Rau si intuneric, pe care eu am inteles-o, chiar si la o varsta mica. Acum stiu ca bijuteriile pe care le colectau ei, cele cu care luptau impotriva apei intunecate, reprezentau intr-un fel virtuti, calitati, iubire.

Si exemplele pot continua. Important este ca parintii sa-i lase pe copii sa se uite la asemenea povesti, dar sa le explice. Sa le povesteasca despre monstri si ce reprezinta ei in viata. Pentru ca desenele nu sunt violenta gratuita. Sunt facute cu cap si pentru a invata anumite lectii. Si eu asta am de gand sa fac. Am de gand sa ma uit, daca vreau, cu viitori mei copii si la filme horror bune si am sa le spun ca nu trebuie sa le fie frica, ci sa invete. Sa le judece ei singuri. Si sa nu fie ocrotiti de violenta, cu care oricum se vor intalni, ci sa afle cum o pot evita, cum poate fi combatuta.

4 thoughts on “Violenta din desenele animate. Ce-aveti cu ea?

  1. Q says:

    Decat sa te enervezi atata mai bine ii explici d-nei pocora si cretinilor asemanatori ei ca pe vremea Inchizitiei nu existau desene animate, de nici un fel! Ca oameni au fost si vor mai fi violenti indiferent de programele TV la care se uita😉 americanii care au masacrat populatia indigena nu aveau nici ei desene animate si hitler n-a inceput al doilea razboi mondial dupa ce a vazut alba ca zapada lui Disney😉 iar exemplele sunt nenumarate😉

  2. trifoi says:

    Da, intr-adevar, eu m-am rezumat la secolul trecut, dar tu ai abordat problema prin istoria globala. Exista nenumarate argumente. In plus, unele desene cu Tom si Jerry din anii ’50 erau rasiste (cu bucatareasa negresa), etc. Eu am selectat cateva idei din ce as fi putut spune.

    • Woodisor says:

      doar Tom si Jerry? uitati-va la primul desen animat cu Woody the Woodpecker si veti vedea acolo violenta. Unde ati mai vazut voi ciocanitoare care vrea sa devoreze o pisica sau una care in final mananca un elan intreg si apoi vrea din nou sa atenteze la pisica?

Leave a Reply

