Julio Cortazar aduce arta la viata


Am devenit fana a povestilor fantastice inca din copilarie, atat de mult incat nici nu mai stiu care a fost prima intalnire. Asa ca domnul Cortazar este exact in zona mea de interes, cea in care mergi pe strada si brusc se intampla ceva magic, in care lucrurile de zi cu zi iau o turnura neasteptata si in care arta – cartile, tablourile, fotografiile -prinde viata.

Cuvantul de ordine aici este imaginatie si practic, in majoritatea povestirilor lui Cortazar, daca iti imaginezi ceva si crezi ca acel lucru exista, atunci el devine real. Sotia moarta de care ti-e dor, fratele pe care l-ai tradat si care te bantuie, la inceput doar in ganduri si apoi il astepti sa vina cu trenul, regele sobolanilor, Satarsa, a carui existenta ai banuit-o datorita unui palindrom.

Volumul e recomandat cu caldura de mine si, pe coperta a patra, de Gabriel Garcia Marquez si Mario Vargas Llosa, two of my favorite guys.

Povestirile din “Manuscris gasit intr-un buzunar si alte povestiri” sunt “instabile geografic”, in sensul bun. Penduleaza constant pe harta lumii, de la Buenos Aires, la Paris si invers, si chiar intr-o cursa aeriana Roma-Beirut. Buenos Airesul e exotic, iar Parisul e european, apropiat, dar nu-i mai putin magic.

Preferatele mele (Si, dupa cum se vede in poza, Cortazar is very cool):

“Funigei” e povestirea pe care s-a bazat filmul “Blow up” al lui Michelangelo Antonioni (cred ca de-asta, pe Shelfari volumul se numeste “Blow-up si alte povestiri”) si este una dintre cele mai interesante din volum.

“Circe” este povestea unei fete cu doi logodnici morti si cu un barbat indragostit de ea, care vrea s-o protejeze, dar este macinat de indoieli.

In “Menadele”, muzica incita publicul la violenta.

“Manuscris gasit intr-un buzunar” vorbeste despre sincronizarea, good timingul, atat de necesar intr-o relatie.

In “Satarsa”, un barbat inteligent numit Lozano se lupta cu sobolanii in timp ce mediteaza la ideea de oglindire si la palindroame.

Si tot asa… Multe sunt faine.

Singura chestie pe care i-o reprosez lui Cortazar este ca are un mecanism si ca, dupa cateva povestiri, incepi sa te prinzi de care va fi twistul, poanta, de la sfarsit. Lucrul asta mi s-a intamplat mai ales la “Axolot”, “Fluviu”, “Dupa ospat” si “Poveste cu fundal de apa”.

4 thoughts on “Julio Cortazar aduce arta la viata

  1. Alina says:

    Nici nu stii cat ma bucur sa aud ce frumos vorbesti despre Cortazar! Eu am citit prima data “Sotron” si a devenit cartea mea de suflet. Apoi am dat de “Idolul cicladelor” pe care o port cu mine cam peste tot, imi place sa recitesc la intamplare povestioare. E incredibil omul, ma fascineaza povestirile lui. Poate faci un post si despre Marquez, ca tot recitesc ceva acum🙂.

  2. trifoi says:

    @Alina,🙂. Vreau sa-i citesc si romanele. Numai ca am facut un juramant solemn pentru bugetul meu ca nu-mi mai cumpar carti pana la Gaudeamus. Si nu-mi permit sa nu ma tin de promisiune…

    Da, vreau sa scriu despre Marquez, pentru ca este unul dintre preferatii mei. Tu ce recitesti acum? Ma gandesc si eu sa recitesc ceva de el…

    • Alina says:

      Recitesc Veacul, dupa care m-as reorienta spre povestirile alea dubioase, ma topesc dupa proza scurta in general si realism magic in special😛 (si apropo de asta, am citit de curand niste texte de-ale lui Bukowski, din “Notes of a dirty old man”, si nu ma asteptam sa gasesc realism magic si la el). Asa ca sunt geana pe blogul tau, poate mai recomanzi ceva dragut in materie de asa ceva😀.
      PS. Te invidiez pentru promisiunea pe care ti-ai facut-o, tine-te de ea ca sigur merita😉

  3. eu n’am mai putut sa ma opresc dupa Manuscris…am luat tot ce am gasit, Sotron ,Bestiar, Idolul, Las Armas Secretas…I can’t give up Cortazar, are ce magic and yet so fresh…spre deosebire de Marquez, unde “stufosenia” si divagatiile seculare m’au lecuit forever…

Leave a Reply

