“Delta lui Venus”, rece si tulbure


Poate nu inteleg eu notiunea de literatura erotica, dar “Delta lui Venus” m-a lasat cam rece. In sensul ca nu m-a angajat deloc emotional in viata personajelor din cele 15 povestiri erotice.

Ok, definitia de pe Wikipedia e urmatoarea: Erotic literature comprises fictional and factual stories and accounts of human sexual relationships which have the power to or are intended to arouse the reader sexually.

Pai cam asta e: no arrousal on my part. Si nu e ca si cum m-as fi opus unei senzualitati feroce care eraman din fiecare pagina, nu e ca si cum as avea prejudecati, pentru ca n-am. Deloc! Si banuiesc ca asta se intampla din cauza personajelor, in care nu sunt investite deloc. Ba chiar, mi se pare ca toate personajele sunt asemanatoare si pot fi categorisite cu usurinta. Toate sunt curioase din punct de vedere sexual. Unele sunt incepatoare, altele frigide, altele experimentate. Dar tot aceeasi apa si pamant sunt.

Eu chiar cred ca dorinta sexuala apare in creier, si nu e un automatism asa cum apare aici. Actul sexual pare a fi ceva mecanic, in ciuda varietatii tehnicilor, ceva care poate fi initiat prin apasarea unui buton, trecerea prin cateva etape si apoi oprirea, pana data viitoare.

Inteleg bine ca inainte de Anais Nin femeile nu scriau literatura erotica si, good for her, pentru pionierat si pentru ca a patruns prin tavanul de sticla. Dar asta nu-nseamna ca, femeie fiind, trebuie sa-mi placa neaparat povestirile ei, si nici ca as fi vrut sa fie ceva mai aproape de Sandra Brown.

Despre Nin vreau sa aflu mai multe citindu-i volumele de jurnal. Am avut la un moment dat un “Incest”, dar, din motive independente de mine, l-am pierdut… O alta remarca inainte sa dau cateva exemple individuale de bucati care mi-au placut: sfarsiturile povestirilor sunt toate in doi peri. Ca si cum ar putea fi continuate oricand, ba de multe ori dadeam pagina pentru a citi mai departe, dar aflam ca se terminase…

Exista desigur si highlights. Ma refer la “Elena” si cred ca motivul pentru care mi-a placut mai mult decat restul (volumul a primit o jumatate de trifoi in plus datorita povestirii asteia) e probabil faptul ca are peste 70 de pagini, asa ca arhitectura povestii si a personajelor e mai elaborata.

Elena e un soi de control freak care invata sa se deschida (pun half-intended) sexual si de aici chiar izvoraste o senzualitate care lipseste din restul povestirilor (am senzatia ca tot ce scriu are un dublu sens :)) Din cauza subiectului, mai mult ca sigur). Si Elena e singurul personaj care seamana cu o femeie reala, care are pasiuni reale, ganduri reale.

Eu una il prefer pe Henry Miller. Am citit de el doar “Tropicul cancerului”, dar am impresia ca acolo n-a scris de fapt literatura erotica. Pentru ca l-am simtit detasat de episoadele sexuale pe care le descria. Erau lipsite de pasiune, mecanice, ca o descarcare fiziologica si nimic mai mult. Iar el era cumva deasupra lucrurilor pe care le povestea si putin dezgustat de ele.

5 thoughts on ““Delta lui Venus”, rece si tulbure

  1. Poate că Anais se străduieşte aici să facă ceea ce lui Miller îi iese aparent fără efort (ok, deja am impresia că fraza asta e cu subtext, şi nu unul foarte subtil. Dar trebuie să fie subiectul de vină, vorba ta🙂 ). Sau poate e prejudecata (mea) culturală cum că în literatura erotică scriu mai bine ei decît ele.

  2. trifoi says:

    Eh, nu sunt neaparat convinsa ca are legatura cu sexul autorului de proza erotica. Ci de nevoia de a avea mai multe drafturi atunci cand scrii😀

  3. Mie mi se pare ca la Anais Nin e vorba, in primul rand, de-un exhibitionism scriitoricesc. S-aratam ca putem🙂 De-aici nota de fortat, impresie pe care mi-a lasat-o si mie.

  4. Să știi că și pe mine m-a lăsat rece cartea, am tras de ea aiurea, doar doar o să găsesc ceva care să aprindă în mine ceea ce am căutat începând cartea, dar nimic… Am avut prea mari așteptări de la ea?

    O să încerc Incest, pe care-l am de ceva vreme, dar probabil nu vreau să mai ard ca și cu Delta lui Venus și de aceea tot amân😀

Leave a Reply

