Persepolis, initierea mea in romanul grafic



Istoria zbuciumata a Iranului spusa mai intai prin ochii inocenti – dar extremi de inteligenti – ai unui copil si, ulterior, ai unei femei. Despre asta e vorba  in Persepolis, primul roman grafic pe care l-am citit si in niciun caz ultimul.

As putea sa spun ca e un bildungsroman, dar mi-am dat seama recent ca urasc termenul asta. Suna ca Sturm und drang, ca o ploaie torentiala cu tunete, ca ceva violent, ca un tun de pirat. Asa ca am decis sa-i spun, mult mai simpatic dupa parerea mea, un coming-of-age story.

Este autobiografic, dar universal si mi-a starnit sentimente extrem de diferite la lectura/vizionare. Exista momente amuzante in care-ti vine sa planzi si intamplari tragice la care-ti vine sa razi. Si aceste sentimente amestecate vin de la vocea naratoarei, un personaj pe care n-ai cum sa nu-l iubesti.

Toate realizarile acestui roman grafic sunt cu atat mai surprinzatoare cu cat desenele sunt extrem de simple, de cele mai multe ori, la fel si limbajul, replicile, naratiunea fara niciun fel de infloritura, dar plina de umor.

Micuta Marji a avut noroc cu familia ei, de iranieni moderni, care au pus un mare accent pe educatia ei si care au lasat-o sa fie independenta. Povestea incepe atunci cand are loc revolutia in Iran si Sahul este dat jos de la putere, dar, din nefericire, revolutia este una de natura religioasa si extremistii castiga puterea. Marji isi da seama, mult mai incolo, ca toate regulile impuse, valul, interzicerea machiajului, a hainelor occidentale, etc, este doar un pumn de praf aruncat in ochii iranienilor, pentru a nu mai avea timp sa se gandeasca la libertatea pierduta.

In timpul adolescentei, Marji este trimisa la Viena, unde-si incepe viata pe cont propriu. Acolo studiaza la liceul francez si singurii ei prieteni sunt niste anarhisti. Micuta noastra nu se impaca brea bine cu celelalte fete, mai ales ca nu-i pasa frivolitati precum machiajul si baietii.

Ce se intampla ulterior m-a surprins: devine dealer de droguri, renunta la universitate si apoi doarme o luna intreaga in tramvaie. Aici se termina prima parte – cu reintoarcerea ei in Iran si revelatia ca nu prea se putea simti ca acasa nici la Teheran, nici la Viena.

Episodul meu preferat din toata cartea este cel in care Marji fumeaza prima tigara. Ei, da! Stiu ca sunt obsedata de fumat, dar nu despre asta e vorba.

E un moment in care Marjane coboara in subsol, acolo unde si-a ascuns tigara furata de la o ruda. Dar, in timp ce box dupa box o vedem coborand, ea nareaza episodul, ca si cum ar fi calatorit in trecut pentru a povesti.

Mi-e foarte greu sa explic senzatia pe care am avut-o citind Persepolis. Am invatat o gramada de istorie a Iranului. Si am vazut cat de bine poate functiona un roman grafic, cu text si cu imagini minimaliste care se completeaza reciproc la perfectie.

Mai trebuie doar sa zic ca Marjane este drop-dead gorgeous. Urmeaza sa vad filmul de animatie (premiat la Cannes).

3 thoughts on “Persepolis, initierea mea in romanul grafic

  1. Eu am vazut filmul, n-am citit cartea.🙂
    Dupa ce am scris despre Citind Lolita in Teheran sau despre La portile moscheii, cineva mi-a recomandat sa vad Persepolis, ca era pe aceeasi tema. Nu stiu daca ma tenteaza romanul asta, da’ nu mai zic niciodata niciodata.😛

  2. anao says:

    Eu am citit romanul si am vazut si filmul si ti-am zis deeja cred ca sunt un mare fan. imi place povestea, imi place felul ei de a scrie, imi place de ea!!!!🙂
    Sper sa nu se opreasca aici cu scrisul!

  3. trifoi says:

    @Tomato, din cate am vazut, romanul grafic si filmul se completeaza recipros, adica nu e o experienta redundanta sa le vezi pe amandoua…

    @anao, as vrea sa fac rost si de broderii si de orice ar mai fi facut… sper sa mai faca si filme🙂

Leave a Reply

