The Social Network si controversa Oscar


“The Social Network” si-a facut anul asta o gramada de prieteni (asociatiile de critici din marile orase americane, presa straina de la Hollywood, eu!, probabil majoritatea membrilor Academiei de Film), dar se pare ca are si o multime de dusmani si pe bune ca nu inteleg de ce.

Exista argumentele celor care-l denunta, despre care as vrea sa vorbesc pe rand.

1. Este comercial. Nu stiu ce e atat de comercial la un film bazat pe discutii, pe dialog. N-are explozii, urmariri de masini, romantism, animale dragalase. Si cu toate astea, discutiile alea creeaza suspans. Te mentin interesat (Asta e o raritate). E un film cu oameni destepti care vorbesc rapid si care se cred mai buni decat noi, oamenii de rand.

2. A fost promovat cu multi bani. Pentru ca, vezi Doamne, realul Mark Zuckerberg chiar si-a dorit sa fie prezentat la cinema ca un narcisist arogant (desi foarte destept), cu social skills de la 0 la -1, care i-a tras pe unii in piept si a ajuns, in consecinta miliardar.

3. The jews did it. Dadada, conspiratia sionista clasica. Urasc antisemitismul si nu cred ca are vreo relevanta (in cazul de fata sau in oricare altul – ia aminte Mel Gibson!) care e religia protagonistului. Sau terminatia numelui lui de familie. There are awesome jews in the world, si mai multi crestini jenanti si ignoranti.

4. Zuckerberg a furat ideea unui site. Aici chiar nu-mi pasa. Eu nu vorbesc de un om real, ci de un personaj genial, creat intr-un film de fictiune, cu mijloace specifice, oricat de reale ar fi evenimentele, locurile si numele. E o poveste fictionalizata, si inca bine.

(Daca mai aveti argumente pentru cat de prost e Social Network, va rog lasati-le in comentarii si le adaug ca updateuri).

In schimb, filmul merge la toate nivelurile. Pentru ca un lungmetraj sa fie foarte bun, exista cateva conditii de implinit: regizor bun sau foarte bun (David Fincher, check!), scenarist inovativ si foarte bun (Aaron Sorkin – a creat si serialul The West Wing si Sports Night, ambele minunate, check!), actori misto: Jesse Eisenberg, un geek chic care-mi placea la nebunie de mai demult, care face un rol fantastic, puternic, e tipul ala care-i da naibii pe toti, el isi vede scopul, Andrew Garfield (nu numai noul Spiderman, dar si Tommy din Never Let Me Go), Justin Timberlake (he can totally act!), Rooney Mara (care face intr-o singura scena mai mult decat toate protagonistele de comedii romantice in zece filme), Armie Hammer si Armie Hammer (ambele lui personaje, foarte tari), mai e si muzica (Trent Reznor), etc.

Nu numai ca toate elementele care compun un film sunt foarte bune, dar The Social Network m-a fascinat si pentru ca e o poveste clasica (Citizen Kane-style), imbracata cu o haina extrem de actuala (eu chiar ma mai uit pe Facebook in timp ce scriu acest text).

E un studiu de caz despre geniu (orice mi-ar spune cineva, Zuckerberg din film a dus ideea Facebook furata de la gemeni acolo unde prostanacii aia de bani gata nici n-ar fi visat s-o duca, pentru ca erau lipsiti de vederea in viitor), o poveste despre ambitia si frustrarile care te pot transforma intr-un superorobot care nu face altceva decat sa scrie coduri (chiar cand site-ul tau ajunge la un milion de utilizatori), si despre pierderile care vin odata cu succesul. E despre cum cateodata, frustrarile despre elita de la Harvard te inghiontesc mai putin decat despartirea de o tipa cu adevarat desteapta.

Iar mie mi-a placut de Zuckerberg cu toate defectele lui, desi nu se poate numi erou pozitiv. Si pentru ca reprezinta o generatie de afaceristi care calca pe cadavre pentru a atinge succesul – financiar, de statut.

Si sunt sigura ca n-am acoperit nici macar jumatate din motivele pentru care filmul asta e grozav.

15 thoughts on “The Social Network si controversa Oscar

  1. Nu l-am vazut si deja ma enerveaza. Stiu, bineinteles, ca e stupid sa te enerveze ceva ce de fapt nu cunosti. In unele cazuri insa e posibil sa fie justificat. In sensul ca 1) filmul este despre Facebook, care are si un renume de chestie frivola, iar pentru unii va ramane frivola si-n ziua in care va fi obligatoriu prin lege sa ai cont pe FB. 2) Subiectul pare prea putin pentru talentul urias al lui Fincher, care se iroseste (sau credem noi) cu alde Panic Room, Zodiac si asta de-acum. 3) Urasc si eu rasistii, in plus as zice ca sunt filosemit, dar Eisenberg ma enerveaza pur si simplu, mai exact nu reusesc sa-mi placa.
    Si mai vorbim si dupa vizionare🙂
    Misto pledoaria ta.

  2. trifoi says:

    @Veo, 1. trebuie sa-ti spun ca am vazut un film despre o tipa al carei vagin avea dinti. Si mi-a placut foarte mult, ca realizare si ca metafora.
    Subiectul Facebook pare a fi frivol, dar e indiscutabil un fenomen cu 500 de milioane de utilizatori. Asa cum zicem noi in presa, nu exista subiecte usuratice, doar abordari usuratice…

    2. Zodiac a fost un film foarte fain, care demonteaza mitul unor seriale ca Criminal Minds si CSI, unde o crima se rezolva in 2 zile. (Panic Room nu e printre preferatele mele). Cum ziceam, am invatat sa nu mai am prejudecati. Eu cred ca nu mai exista teme originale in lume, ci doar moduri noi de a le ilustra, iar Fincher stie sa gaseasca unghiul perfect.

    3. I love Eisenberg si Zombieland si Adventureland. E grozav tipul.

    In concluzie, Social Network e despre un om care a creat un mod de comunicare pentru milioane de persoane, dar el nu prea stia cum sa comunice.

    PS si cu nicio legatura cu postul actual: am revazut Twin Peaks, special pentru leapsa ta cu “La revedere”. Sper sa apuc sa-l scriu in seara asta.

  3. Fara indoiala, daca l-ai fi pus pe Michael Bay sa faca Fight Club, ar fi iesit un dezastru. E evident si stim ca orice ar face Finchereanu este excelent. Mai mult ca sigur si Social Network🙂

  4. numai cand ma gandesc la fight club&la restul filmelor lui in comparatie cu asta, ma ia cu groaza.Subiectul, povestea, personajul, normal ca sunt de succes si clar o sa ia toate globurile, oscarurile&co.
    Dar un film de 2 ore cu niste personaje enervante, desi “geniale”, nu vad sincer genialitatea.Mi s’au parut niste dialoguri rapide fara sare si piper, tipic de proces american, aruncate de colo-colo…
    Cred ca fara scenarist iesea un mare fas.Nu am nimic cu the jews, dar adevarul e ca hollywood = 90% ei.
    Ah si lui Mark Zuckerberg nu cred ca i’a picat asa bine ideea ca totul a pornit de la o razbunare/relatie esuata, desi e complet adevarat.
    Ce e de apreciat e Sorkin’s general idea, sa examineze o generatie foarte tanara care dobandeste succes rapid.
    Si pana la urma, ce a zis Mark e adevarat : “We build products that 500 million people see… If 5 million people see a movie, it doesn’t really matter that much”.

  5. trifoi says:

    @Skandalouz, Teeth e o provocare pentru barbati. Chiar si dupa vreo doi ani, inca-mi mai aduc aminte fata prietenului meu cand ne uitam la el😀

    @Tuvia, tocmai am facut un interviu cu Catalin Stefanescu in care imi impartasea ca s-a uitat o vreme la OTV, ca un cercetator. Sa zicem ca asta au facut si Fincher si Sorkin. Mie mi-a placut dialogul si da, ideea globala, de a urmari generatia, e foarte buna.

  6. bogdan says:

    Zuckerberg e cam arogant, dar tocmai de asta filmul e misto. Si apoi filmul nu prea are momente de respiro. N ai cum sa te plictisesti la filmul asta

  7. Vad ca sunt o droaie de motive enumerate de tine ca acest film merita vizionat dar cel putin sa admitem ca este un film facut in scopuri comerciale,au ei politica lor de promovare…

  8. Felicitari pentru blog, este super misto. Si suntem pe aceeasi lungime de unda, eu tin cu The Social Network pentru Oscarurile 2011. Si pe bune daca The Social Network este comercial, ce sa mai spunem de Inception?

  9. trifoi says:

    @Raluk, multumesc🙂 Si eu tin cu Social Network, desi recunosc ca astept sa vad celelalte candidate la cinema (prefer sa nu le piratez). Mai sunt inca vreo doua saptamani pana la cateva dintre ele si o luna pana la Black Swan!

  10. Eu le voi pirata atata timp cat diferenta intre lansarea din US si cea din Romania e mai mare de 2 saptamani.

    The king’s speech – Release Date: 10 December 2010
    True grit – Release Date: 22 December 2010
    Black swan – Release Date: 17 December 2010

    La noi inca nu au aparut.

  11. trifoi says:

    Stiu Skandalouz, dar ma simt mai bine vazand ca in toata lumea se intampla la fel. Filmele enumerate de tine tot in februarie se lanseaza in afara SUA… Si ma gandesc ca oamenii astia care au lucrat la ele (fata de tot felul de prostioare de filme) merita ca munca lor sa fie apreciata la cinema, wide-screen style!

  12. trifoi says:

    Asteapta Oscarurile, sa bata fierul cat ii cald… Daca n-ar fi Oscarurile, exista sanse mari sa nici nu vedem aceste filme la cinema… E pacat insa ca le asteapta, pentru ca pierd astfel din cauza downloadurilor… Stai pe faza, Skandalouz, ca pregatesc ceva in acest sens😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s