“Ultima ieşire spre Brooklyn”: Hubert Selby Jr. pre-Requiem pentru un vis


Mi-a fost greu să citesc cartea asta şi, se pare, şi să scriu despre ea, având în vedere că am terminat-o acum vreo lună sau chiar mai mult. parţial din cauza structurii dificile: blocuri de text de narator la persoana a III-a combinate cu dialog combinate cu gânduri şi tot aşa, cu puţine semne de punctuaţie.

Niciunul dintre ingrediente nu este separat de celălalt într-un fel, aşa că până te obişnuieşti cu formatul aproape stream of consciousness, dar nu exact.

Personajele, multiple, pentru că volumul e de fapt o culegere de poveşti ale oamenilor diferiţi din acelaşi cartier, dar care au mai multe lucruri în comun, pentru ca pur şi simplu să fie un roman şi nu o colecţie de povestiri (iar 2-3 personaje de şmecheraşi de cartier fac salturi dintr-o povestire în alta, pentru a face legătura mai puternică).

Dar elementul comun al tuturor este că practic nu au scăpare din situaţia lor, că nu vor fi acceptaţi de cei din jur, că îşi doresc lucruri pe care, din păcate, nu au cum să le obţină şi că fac greşeli fatale atunci când le au aproape în palmă.

Hubert Selby Jr. este autorul mai faimosului Requiem For A Dream  adaptat de Darren Aronofsky în aşa fel încât nu ştiu dacă mă mai ţine inima să-l văd din nou. Dar Ultima ieşire spre Brooklyn este prima sa carte publicată şi, deşi probabil că nici pe asta n-o voi mai putea trăi vreodată, e extrem de emoţionantă şi te tulbură până în adânc.

Personaje precum Regina (travestită) Georgette îndrăgostită fără speranţă de şmecheraşul Vinny, prostituata Tralala care nu are alte opţiuni în carieră decât să ademenească marinari şi să-i jefuiască, liderul de sindicat Henry care, în mijlocul unei greve realizează că este homosexual şi tot aşa sunt atât de realist creionate încât îţi pasă de ce se întâmplă cu ei. Henry, de pildă, este extrem de frustrat şi reprimat tocmai pentru că, până la evenimentele din carte nu recunoaşte faţă de sine că are nevoie de iubirea unui bărbat.

Iar Georgette, minunata, inteligenta Georgette, parcă-ţi doreşti ca idiotul de Vinny să o vadă cu adevărat, deşi ştii că el n-o va face niciodată fericită. El e prea prost pentru ea. Aşa că Georgette (clar personajul meu preferat) apelează la marijuana şi benzedrine pentru a nu mai simţi.

O colecţie de poveşti triste legate de muzică de jazz, violenţe şi scene explicite de sex. Ultima ieşire spre Brooklyn te cutremură cu adevărat. În timp ce momentul în care Georgette citeşte The Raven al lui Edgar Allan Poe şi toată lumea o ascultă cu gura căscată îţi dă fiori cu fiecare Nevermore.

În stilul puritan clasic al anilor ’50, cartea a fost interzisă în Marea Britanie, timp de un an, pentru obscenitate. Dar, aşa cum a prevăzut Allen Ginsber, poetul Beat, acest roman va exploda ca un proiectil diabolic şi va fi citit cu înfrigurare şi peste o sută de ani.

Romanul a avut parte şi de o adaptare cinematografică mai puţin cunoscută decât Requiem… semnată de Uli Edel. Mai sus o puteţi vedea pe Jennifer Jason Leigh în rolul frumoasei Tralala.

Hubert Selby Jr. este unul dintre precursorii generaţiei Beat, care ni i-a adus pe Jack Kerouac, William Burroughs (de care am citit momentan doar Pederast) şi poetul Ginsberg, cu al său faimos Howl.

4 thoughts on ““Ultima ieşire spre Brooklyn”: Hubert Selby Jr. pre-Requiem pentru un vis

  1. E în continuare una din cărțile mele preferate; în 2000 am inclus-o în proiectul meu de diplomă despre literatura queer, dar abia mult mai târziu am cumpărat dvd-ul cu filmul. Nu pot să spun că mi-a plăcut sau mi s-a părut vreo reprezentare izbitoare a cărții, dar mi-a părut bine că l-am văzut. Imediat după am putut să recitesc cartea. Și asta a fost tot ce-a contat.🙂

    • trifoi says:

      m-ar interesa tare mult sa citesc proiectul tau de diploma🙂 Cat despre film, din ce am citit, incearca sa lege mai mult povestile, cand lor le e bine-mersi sa fie legate doar din punct de vedere tematic. Mi-a placut cartea, dar mi-a cam frant inima, trebuie sa spun.

  2. PhenoBarbieDoll says:

    Oh my, cartea asta m-a tulburat ceva prima oara cand am citit-o, prin clasa a 10-a, la recomandarea unui prof cu o mare afinitate pentru Beats. Managed to read it again de curand, still gives me goose bumps. Si Octavian, please pretty please with sugar on top, let us read your paper!

Leave a Reply

