“Chef” – strădaniile creative ale lui Jon Favreau


chef 2

3trifoi jumaLa prima vedere, ”Chef” este un film despre mâncare și pasiunea pentru mâncare. Numai ca e scris, regizat de Jon Favreau, care interpretează și rolul principal. Mâncarea e însă doar glazura de pe tort. Dacă stai să te gândești puțin la cariera lui Favreau, devine destul de clar că eșescurile recente ale lui ca regizor (Iron Man 2 și Cowboys & Aliens) și criticile primite sunt de fapt subiectul.

Nu strică și că social media are un rol important în filmul ăsta.

Chef Carl Casper a fost un up&comer în urmă cu 10 ani. Dar între timp s-a plafonat. Lucrează la un restaurant unde gătește același meniu de cinci ani. Șeful lui (Dustin Hoffman), insistă pentru asta. Dar un critic culinar cu Twitter cache îi reproșează că e redundant și plictisitor. Într-o recenzie pe blog. Mai e și un subplot cu Carl care nu își cunoaște prea bine fiul (făcut cu o Sofia Vergara foarte reținută). Long story short, Carl rămâne fără job, dar la sfatul fostei soții se decide să își facă un food truck. Își ia și copilul pe drum, care e desigur perfect la promovare pe social media și… putem ghici cu toții în ce parte se îndreaptă.

chef 1

 

Deși e destul de onest, câteodată filmul pare prea mult să se prindă de coada diverselor comete: Twitter, Vine, food trucks semi-gourmet și tot așa. Ce mi-a plăcut la el a fost the hangout vibe, momentele în care Carl stă cu prietenii lui, jucați de John Leguizamo și Bobby Cannavale (underrated funny man), sau cele din timpul turneului cu rulota de mâncare, când bărbații își aplică amidon de porumb pe testicule (anticaldură și transpirație). Are aerul unui proiect făcut pe bază de improvizație cu prietenii, dintre care doi veniți via Iron Man (Robert Downey Jr și Scarlett Johansson).

chef 2

Dar pe tot parcursul filmului am simțit că Favreau se răfuiește cumva cu Hollywoodul în general și cu Marvel în particular. Personajul lui Dustin Hoffman e ca un producător care îi dă notițe: ”Lucrul ăsta a avut succes, vreau să-l gătești în continuare” (apropo de Iron Man și sequelul Iron Man 2, dar și de SF-ul fără aplomb Cowboys & Aliens). Favreau ține un discurs despre plafonare și libertate de creație și foodtruck-ul lui independent, menținut cu ajutorul prietenilor este o metaforă pentru acest film cu buget mic, mai personal, care, speră el, va recuceri criticii. Și publicul.

Dacă te uiți la film în chestia asta, toate replicile capătă un nou sens. Chiar și copchilul poate fi un simbol pentru creație.

Poate ar trebui să trag o linie și o concluzie inteligentă. N-o să fac asta, pentru că bacon. #Foodporn

vlcsnap-2014-09-06-02h11m15s64

Rottentomatoes

 

One thought on ““Chef” – strădaniile creative ale lui Jon Favreau

  1. Da, cred că oricine cunoaște măcar un pic din relația lui Favreau cu Hollywoodul va fi tentat să interpreteze filmul în cheie autobiografică. Și tocmai asta mi s-a părut neplăcut, că inversează complet raportul forțelor (sociale, financiare) dintre critic și artist.

    Mi-a plăcut totuși cât de cinematic este o pentru o comedie americană. Spre deosebire de restul bildungsromanelor în care copilăria personajelor principale se întinde până la vârsta a doua și care se simt mai mult ca niște ședințe de ”improv” filmate, aici e muncă depusă în estetica filmului, iar montajul, compoziția cadrelor, designul de sunet lucrează și contează la fel de mult ca jocul actorilor.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s