An Education (2009)


Update: Carey Mulligan a castigat duminica, 21 feb, Premiul BAFTA, pentru cea mai buna actrita in rol principal. (Pentru “An Education” ).

Subtilitatea este o calitate de film sau carte rar intalnita in zilele noastre. Asa ca atunci cand intalnesc un film subtil si delicat, ca “An Education”, am impresia descoperirii unei minuni. Povestile despre maturizare – coming-of-age story – sunt des intalnite in filme, dar aceasta anume fata care devine femeie este captivanta, mai ales datorita interpretarii englezoaicei Carey Mulligan, 24 de ani (comparata la nesfarsit cu Audrey Hepburn), care are o prezenta atat de puternica pe ecran, o gratie, o inteligenta si un farmec aparte. (Isi merita din plin nominalizarea la Oscarul de anul asta).

Mulligan este Jenny, o adolescenta de 16 ani, care invata si invata, pentru a intra la Oxford. Suntem in anul 1961, cu putin timp inainte de “emanciparea” statului insular.

Jenny, inainte de emanciparea inevitabila

Ea este impinsa catre facultate de catre tatal ei (Alfred Molina), ale carui motive pentru a-i oferi fiicei sale o educatie sunt cel putin ambigue. Jenny este preferata profesoarei ei (Olivia Williams / Adele De Witt din Dollhouse), care isi doreste pentru ea cat mai multe optiuni in viata. Dar Jenny crede ca Marea Britanie este un loc plictisitor si viseaza la Franta, la Paris, ca la un taram magic, unde sunt carti, filme si muzici interesante, demne de cunoscut. Ascultamuzica frantuzeasca la pick-up si mai fumeaza cate o tigara, cu gesturi studiate, alaturi de prietenele ei, mult mai copile decat ea.

Intra in scena David, un barbat sarmant, bogat, care o salveaza pe Jenny si pe violoncelul acesteia in timpul unei ploi torentiale. David (Peter Saarsgard), usor trecut de 30 de ani, este tot ce si-ar putea dori Jenny de la un barbat – este cultivat, o duce la concerte de muzica clasica, restaurante sic si licitatii de tablouri de prerafaeliti – pe care Jenny ii adora. David este atat de abil incat ii cucereste si pe parintii fetei (suntem in epoca in care replica “Jenny, nu stiam ca ai o s0ra”, spusa mamei, inca era o noutate smechera). Tatal fetei este convins sa-i lase pe cei doi sa viziteze Oxfordul (prin minciuni legate de C.S. Lewis si o inexistenta matusa Ethel). Acolo insa, lucrurile iau o intorsatura ciudata, cand Jenny isi da seama ca David si prietenul lui, Danny (Dominic Cooper) invart niste afaceri necurate.  Iubita lui Danny, jucata de Rosamund Pike, este o femeie extrem de proasta, dar proastele sunt greu de jucat, asa ca bravo Rosamund Pike, pentru ca si ea a fost o prezenta captivanta pe ecran.

“An Education” este un film atmosferic, despre o perioada inainte de trezirea lumii din ’60. Despre o diploma primita la scoala vietii sau despre o educatie clasica, scortoasa. Despre cum te educa parintii si cum te educi singur. Carey Mulligan, in primul ei rol principal, tine pe umerii ei tot filmul, desi este inconjurata de mari actori. Peter Saarsgard danseaza subtil pe linia dintre seducator si dubios. Alfred Molina compenseaza conservatorismul usor iritant cu umorul. Olivia Williams este minunata ca o femeie care s-a educat singura si care si-a oferit tot ce si-a dorit, cultural vorbind, riscand sa respinga posibilii barbati din viata ei, care nu prea pun accentul pe inteligenta feminina. Emma Thompson are parte de doua sau trei aparitii in forta.

Stiu ca filmul nu va castiga niciun Oscar. Ca nu are sanse sa bata la “Best Picture”, ca lui Carey o sa-i fure Sandra Bullock premiul si ca probabil nici la scenariu adaptat, scris de autorul Nick Hornby dupa autobiografia unei jurnaliste britanice, nu va avea mare succes. Dar “An Education” este, cu siguranta, unul dintre cele mai bune filme ale lui 2009. Merita vazut.

Interviu fain cu regizoarea filmului, daneza Lone Scherfig, aici

Eu una abia astept sa o vad pe Carey Mulligan in rolul lui Kathy H din “Never Let Me Go”, adaptare dupa Kazuo Ishiguro. Apare in iulie.

rottentomatoes

6 thoughts on “An Education (2009)

  1. imi aduce aminte de mine, acum ceva ani… ce facultate voiam eu sau ce voiau parintii… ce mi-ar fi placut mie sau ce mi se spunea ca e bine… de aia “My way” o sa fie mereu unul dintr cantecele mele preferate :d deci o sa vad filmul asta si din motive usor masochiste🙂. by the way, din trailer, am impresia ca “the hurt locker” n-o sa-mi placa. sa vedem…

  2. trifoi says:

    Da, si eu era sa fac Turism la ASE. Cand din doua optiuni trebuia sa nu aleg niciuna, sa ma gandesc mai bine, eventual sa iau un an pauza ca sa ma hotarasc. Da, na, intelepciunea de pe urma.

    Filmul asta imi aduce aminte de ce as fi vrut sa traiesc in anii ’60. That’s my obsession.

  3. Asemanarea cu Audrey e evidenta🙂

    Mi-a placut filmul, de fapt mi-a placut interpretatrea ei. Un film cu umor british fara melodrame ieftine, insa as fi vrut mai mult. Nu m-a dat gata. E un film light.

  4. geta says:

    si mie mi-a placut foarte mult filmul datorita atmosferei din anii’60 si subiectului abordat,acela de a avea o decizie atat de importanta de luat.ma face sa ma intreb ce as fi ales eu daca as fi avut posibilitatea sa fac altceva dupa liceu si nu facultate..dar independent de aceasta posibilitate,sunt mai mult decat impacata cu alegerea facuta.

  5. geta says:

    ‘hurt locker’ mi-a lasat un gust amar si inca nu reusesc sa-mi dau seama de ce.’an aducation’ poate nu ar fi meritat Oscar pentru cel mai bun film dar cred ca nici hurt locker nu a meritat.adica singurul lucru care mi-a placut a fost cum au evidentiat sentimentele lor in film, iar scena care m-a impresionat a fost aceea cand William il gaseste pe acel baiat cu o bomba in corp.in rest,mi s-a parut ca nu a avut o continuitate or something.

Leave a Reply

