Picnic SF la marginea drumului


Recunosc: sunt convinsa ca nu am inteles tot in cartea asta, tot substratul, toate ideile pe care le-au inclus in carte fratii Strugatski. Nici nu are rost sa vorbesc acum despre “Calauza” lui Tarkosvki, care s-a bazat pe cartea asta. (Tot fratii au scris si scenariul – vreo 11 drafturi).

Vreau doar sa spun ca, la nivel de poveste si de personaj, “Picnicul” este o calatorie minunata care prezinta calatoria unui om, prin trei zile importante din viata lui. Redrick Schuhart, zis Roscovanu, zis Red, este un stalker, un soi de contrabandist cu obiecte din Zona – cateva cartiere din orasul Marmont parjolite si distruse de o Vizita extraterestra.

Obiectele din zona au denumiri de argou: “biberoane”, “picaturi negre”, etc si valoreaza destul de mult pe piata neagra, care s-a dezvoltat in anii de la vizita.

Il cunoastem pe Redrick la 23 de ani, apoi la 28 si, in cele din urma, la 31 de ani. Viata lui este legata puternic de Zona.

El practic nu stie sa faca altceva cu viata lui decat sa fie stalker. Incearca la inceput sa fie un stalker oficial, pe langa institutul care studiaza vestigiile Vizitei, dar situatia asta nu dureaza prea mult si trece din nou in ilegalitate.

E ca si cum el nu e niciodata liber, din cauza acelui perimetru ingradit in care extraterestrii au avut ceea ce un premiat cu Nobel, Valentin Pillman, compara cu “un picnic la marginea drumului”. Extraterestrii nu au ramas, nu invadeaza, ci au avut parte de un “pee break”, la o benzinarie, in drumul lor spre cine-stie-unde.

Sigur o sa mai citesc cartea asta, atunci cand voi fi mai “coapta”. In biblioteca mea mai am un roman de Fratii Strugatski, “A doua invazie a martienilor”. Dar asta voi citi mai incolo. Mai fac o pauza.

3 thoughts on “Picnic SF la marginea drumului

  1. Citesc SF de jde de ani si tot Picnic ramane cel mai tare roman SF ever. Nu stiu “cum citesc fetele”, dar ce pot sa zice este ca la 15 ani sau cat oi fi avut l-am citit pentru actiune, pe la 20 si ceva ca sa inteleg, dupa inca 10 ani pentru a-l demonta, sa vad cum e facut, iar ultima oara de placere – si nu am fost dezamagit nicio singura data.

  2. trifoi says:

    @veutzu,🙂. Cam asa o sa fac si eu. L-am citit prima oara la 20 de ani si l-am si inteles partial, l-am si demontat partial🙂 O sa-l mai citesc sigur!

Leave a Reply

