Les Miserables/ Mizerabilii – I Dreamed a Dream in prim-plan


les miserables1

Gândindu-mă la filme, de foarte multe ori, în procent covârşitor, îmi vine să zic: e bine filmat, imaginea este spectaculoasă, dar…

La Les Miserables/ Mizerabilii, afirmaţia opusă este (în mare parte) adevărată. Ai actori care îşi dau sufletul cântând – şi de aseară mă gândesc în continuu la Anne Hathaway şi minunea pe care a reuşit-o în filmul ăsta. Să transmită atâtea şi să fie punctul culminant al filmului (deşi mai erau vreo două ore până la The End)…

Nu mă aşteptam ca Les Miserables  să fie amuzant, să-mi stârneasca hohote de râs, să mă binedispună. Doar am citit romanul lui Victor Hugo şi mi-era clar că o să fie tragic, trist, tear-jerky. (Recunosc că am sărit peste sutele de pagini cu descrierea Bătăliei de la Waterloo, care oricum nu are nicio relevanţă în film)

les miserables_8

Dar, oricât de elitistă ar părea afirmaţia următoare, Les Miserables este filmat într-un asemenea stil agresiv, încât povestea, actorii, scenografia, nu sunt servite aşa cum ar trebui, ba chiar sunt eclipsate (în rău). Pe lângă examenele O.R.L. de rigoare la care sunt supuşi Hugh Jackman, Anne Hathaway and company (Open your mouth and say Aaaaaa), imaginea şi toate celelalte elemente sunt angrenate într-un război civil în care nimeni nu câştigă.

Poate doar Anne Hathaway. Un Oscar.

les miserables_11les miserables_10

E cam aşa: cântecele şi muzica te trag frumos de corzile inimii şi zău că ţi se înlăcrimează ochii. Dar prim-planurile cu wide lens (care deformează feţele actorilor încât ai impresia că ţi s-a servit un cub de zahăr cu some shitty LSD picurat pe el) te ţin la distanţă de evenimente şi în acelaşi timp, există momente în care ai impresia că Jackman ţipă către tine, că se apropie vertiginos şi nu ai altă şansă decât să te retragi într-un colţ, cu spatele cocârjat şi lipit de perete şi să te simţi sufocat. Astea da thrill-uri viscerale.

Concluzia: o pedeapsă mai rea decât a răufăcătorilor din basme. Care la final sunt legaţi de doi cai trimişi în direcţii diferite. Urechile tale zic da, ochi zic: Doamne, nu!

les miserables_4les miserables_9 les miserables_7 les miserables_3

Nici nu mai vreau să mai zic de cadrele câş, complet aleatorii, şi de zgâlţâirile de cameră care nu au niciun sens în acest context. Normal că nu toate filmele trebuie făcute la fel, dar imaginea bună de film trebuie să servească cât mai bine povestea. E un echilibru delicat de atins acolo.

Un prim-plan te pune în intimitatea personajului. Şi nu vrei să fii intim cu cineva înainte să-l cunoşti mai bine (he may have an STD or something). Desigur că prim-planurile pot fi folosite cu cap, dacă povestea o cere, în cantitate mare şi încă de la început. Exemplu:

This is a greatly used close-up!

Să lăsam la o parte vocea de şoricel a lui Russell Crowe, faptul că se simte că personajul Cosette (Amanda Seyfried) este doar o pânză albă pe care se proiectează visurile şi aspiraţiile tuturor celorlalte personaje (redemptionul lui Jean Valjean, dorinţa de îmbogăţire a Thenardierilor, o Franţă pură, umană şi caldă pentru Marius).

les miserables_6 les miserables_12 les miserables_2 les miserables_5

Cu cineva care să-l ia deoparte pe Tom Hooper, bitch-slap him around a little şi să-i bage în cap că estetica la care s-a gândit nu are niciun fundament cinematografic, ăsta ar fi fost un film drăguţ. Pentru etapa următoare, pentru un produs emoţionant şi de impact, de exemplu, cineva ar fi trebuit să-i spună lui Hooper că un musical nu poate fi transformat în film doar prin copy-paste din libret în Final Draft. Then CTRL+P. Trebuia să fie calibrat pentru marele ecran (nu degeaba e mai mare decât ce vedem noi la teatru).

Metacritic

Material in emisiunea “Ca-n filme” cu imagini din culise.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s